21 Ekim 2012 Pazar

Ayşe Kulin- Veda, Umut

 
Evet bu yaşıma kadar Ayşe Kulin okumayan bir insandım. 
Aslında yıllar önce Sevdalinka'yı okumuştum, ama sonrasında nedense kendisiyle hiç keşişmemiş yollarımız. Ta ki Deniz eşleştiğimiz bir kitaplaşma etkinliğinde bana Umut'u hediye edene kadar. 

Umut'un aslında Veda'nın devamı olduğunu öğrenmem de kitabın gelmesinden birkaç hafta öncesine rastlıyor. 
Madem devamıymış, önce Veda okunmalı diyorum. 
Diyorum da, kendime dediğim onca şey gibi,  kitabı edinmem çok uzun sürüyor. 
Kütüphaneden alıyorum, derslerden vakit buluyorum da okuyorum. 
Okuma kısmında hiçbir sıkıntı yok, Veda su gibi akıp giden bir roman. 
Dili sade, anlatımı yalın. Sadece kitaptaki ayrılıklar, ölümler, öyle olmamalıydılar biraz hüzünlendiriyor insanı. O kadar çok veda var ki..

Okuduğunuz bir kurgu, ama içinde otobiyografik şeyler olduğunu bilince ister istemez  derinden etkinleniyorsunuz.  Hele ki yaşadığınız coğrafyada o kaderi paylaşan milyonlarca insan olduğunu bilmek..Hepsinden çok o yoruyor insanı. Serde de göçe karşı ayrı bir hassaslık olunca bambaşka bir gözle bakıyorsunuz belki de..



 Veda böyleyken, Umut da adı gibi umut dolu bir dünyanın kapılarını aralıyor size. Bir solukta okunacak bir kitap.

Bir başyapıt kesinlikle değil. Dili, kurgusu, fazla basit, hatta özellikle Umut'da aşkların başlaması son derece özensiz bile geldi; ama yine de öyle içten, öyle "bizden" ki Veda'da kucağında bebeğiyle bıraktığınız Mehpare'nin akıbetini merak etmeden yapamıyorsunuz, Sitare'ye ne olacak şimdi diye sayfaları hızlıca çevirirken buluyorsunuz kendinizi. 

Ayşe Kulin'i biraz Iris Murdoch'a benzetiyorum ben. 
Iris Murdoch da her sene bir kitap çıkartan yazarlardan olduğu için sıkça eleştirilir.  Onun verdiği cevap ise "Daha az yazmam, yazdığım şeyin daha iyi olacağını anlamına gelmez"dir. Hal böyleyken, bir kitap üzerinde senelerini harcamaktansa, aklına geleni bir çırpıda yazıp,  hemen başka bir konuya geçmek onun tercih ettiği biçimdir.  Ayşe Kulin de Murdoch gibi çok çabuk kitap yazabiliyor.  Çok uğraşsa daha farklı bir anlatım yakalayabilir miydi diye düşünmeden edemedim ben açıkçası.   Yalınlıktan o kadar uzak kalmışım ki, niye bu kadar yalın bu diye sorgularken buldum kendimi:) 
 İki kitapta da zaman  gayet doğrusal ilerliyor,  karışık olaylar yok, kitap bittiğinde kime ne olduğu belli.  Sabahat ile Aram dışında tabi..

Yine de..

 İyi ki  petite historieler (küçük tarih desem?) var. İyi ki yazarlar, bireyin tarihsellik içinde varoluş biçimlerini inceliyorlar, yazıyorlar. İyi ki Osmanlı tarihi deyince, tarih kitaplarının bize öğrettiklerinin yanında anımsayacağımız bireysel hikayeler var Ahmet Reşat Bey'in, Kemal ve Mahir'in hikayeleri gibi.

Ayşe Kulin'in bu iki kitabını özellikle klasik romanlardan hoşlananlara kesinlikle tavsiye ediyorum.  Bir de Veda Kanal D'de yayınlanmaya başlandı. Ben henüz izleme fırsatı bulamadım ve reklamlarda Kemal'i oynayan adamı görünce hiç izleyesim de gelmedi açıkçası.  
Kitapları okuyanlar, diziyi izleyenler varsa, düşüncelerini paylaşırlarsa çok sevinirim. 

Sevgiyle, sağlıkla kalın..

14 yorum:

  1. Ben Ayşe Kulin'in bütün romanlarını okudum diyebilirim.Kendisiyle de tanıştım,çok sevdiğim bir yazar.Aslında biyogrofik romanlarda çok başarılı bence.Ama mahkemeyle başı derde girdiği için artık biyogrofik roman yazmama kararı almasına üzüldüm.Okuduğunuz romanın devamı da var. "Hayat" ve "Hüzün".Bu iki roman da çok güzel.Zaten kendi ailesini ve (devamında) kendi hayatını anlatıyor.Onları da okumanızı öneririm.Diziler ve filmler konusuna gelince, haklısınız.İnsan çok beğendiği bir kitabın dizisi veya filminde hayal kırıklığına uğruyor genelde.Çünkü hayalimizdeki gibi hatırlamak istiyoruz.Başkasının gözüyle bakmak zevkli olmuyor.Çok uykum var,yazınızı görünce dayanamayıp yazdım.Hatalı yerler varsa kusura bakmayın lütfen.Okumaya devam...:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle bir karar aldığından haberi yoktu, üzücü bir durum gerçekten.
      Malesef ülkemizde eli kalem tutan herkesin başı mahkemelerle derde giriyor:(

      Hayat ve Hüzün'ünü de en kısa zamanda okumak istiyorum.


      Sil
  2. Ayşe Kulin'in gizli anların yolcusunu bir solukta okumuştum o da çok güzeldi ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onu da hep duyuyorum, eminim o da güzeldir:)

      Sil
  3. Dizi pek izlemiyorum ama iki kitabı da okuyup, beğenmiştim.Kitaplar konusunda yorumlarına katılıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pek izlenen bir dizi değil sanırım.
      Nedense Mehmet Aslantuğ'un yer aldığı işler pek uzun soluklu olmuyor:)

      Sil
  4. umut u okudum ben de

    sevıyorum yazım dılını

    anlatımını
    ve yazdıgı kıtaoların arkasında nasıl bı bılgı bırıkımı
    nasıl bı donanım oldugunu gormek ona saygımı arttırıyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle o bilgi birikimiyle saygıyı hak ediyor..

      Sil
  5. Merhaba, ben Ayşe Kulin'in tüm kitaplarını okumuş ve çok sevmiş biri olarak Veda-Umut kitaplarını da severek okumuştum. Onun ardından Hayat-Hüzün kitaplarında da kendi hayatını anlatıyor Ayşe Kulin. Onlar da gayet güzel. Özellikle geçek hayat hikayeleri olduğu için daha da ilgimi çekiyorlar.

    Diziye gelince, ben ilk duyduğumda çok sevinmiştim, çünkü kitaplar film ya da dizi olmaya öok müsaitti. Ama maalesef raiting uğruna bunu da mahvetmişler. Kitapta olmayan karakterler, yasak aşkla falan girmiş diziye. Zaten Ayşe Kulin'de tepki göstermiş ve bir daha izlemeyeceğini, hayatına saygısızlık yapıldığını söylemiş bir röportajda.

    Yine de ne olacak diye arada bakıyorum diziye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar
      Ben de gerçek hayat hikayelerinin bu biçimde sunulmasını çok seviyorum, o yüzden Kulin okumak insana ayrı bir haz veriyor.

      Reyting denen illet ne biçim bir belaysa,bir bulaştı mı kurtulmak mümkün olmuyor. Geçenlerde kanal değiştirirken denk geldim, dediğiniz gibi kitapta olmayan, dizide de sapıklıktan başka hiçbir amaca hizmet etmeyen karakterler var malesef..

      Sil
  6. canım ayşe kulinin gizli anların yolcusu kıtabını okudum hatta sımdı o kitapla bağlantılı olan boranın kitabı isimli kitabı cıktı..ayşe kulinin anlatımını bu okuduğum kitapta sevmiştim..demekki senin bahsettiğin bu kitaplarıda bir çırpıda okuyabılırım..:)
    bu arada diziyi iki kere izledim ama beni pek heyecanlandırmadı..o yüzden izlemiyorum ve sanırım yayından kalkıcakmıs ..

    YanıtlaSil
  7. Merhaba, sabahat ve aram'ın hikayesi ayşe kulin'in nefes nefese adlı kitabında adları ve birkaç değişiklikle anlatılmış. O da çok güzel bir kitap okumanızı tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle mi, hiç bilmiyordum,teşekkür ederim.
      Vaktim olduğunda muhakkak okumak isterim..

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...